Új műfajt köszönthetünk 2014-ben a képzőművészet világában: a fotókönyveket. A fotókönyvek gyűjtése szinte virágzik egy olyan időszakban, amikor a fotósok számára úgy tűnik, egyre inkább háttérbe szorulnak a hagyományos formátumok. Ezzel a folyamattal párhuzamosan a „fotókönyvek” – a korábbi albumokból kifejlődve – újfajta művészi alkotásokká kezdenek alakulni, ahol a művészek a teljes kreatív és kiadói kontroll átvétele révén egy önálló, új médium formájában mutatják be munkáikat. Művészkönyv? Album? Új képzőművészeti műfaj? A TIME magazin összeválogatta az év 27 legszebb, legizgalmasabb fotókönyvét. Galéria!

SZILÁGYI ANDRÁS – Nullahategy

A TIME szerkesztőI a 27 kiválogatott könyv közül – melyek mindegyike Amerikában jelent meg idén- kiválasztott egyet, ami minden tekintetben összegzi a „fotókönyv” lényegét. Ez Peter van Agtmael „Disco Night szeptember 11-én” című kötete, amely nem csak „kulturált, ám perzselő pillantást” nyújt Amerikára, de – ahogy a szerkesztők fogalmaznak – „megragadja azt a baljóslatú hangulatot,  a háború utórengéseit, mely az USÁ-t jellemzi manapság és kifejezetten eredeti  módon dokumentálja korunk Amerikájának belső ellentmondásait” – írja a könyvről cikkében a Time.

""--Alice Gabriner, International Photo Editor, TIME

Van Agtmael „Disco Night szeptember 11-én” című kötete magánkiadás, mint ahogy kortársainak többsége esetében is ez a helyzet. A kereskedelmi fotográfiában, a divatvilágban megcsömörlött és művészi feladatokat kereső alkotók ezáltal az új műfaj által őrzik meg függetlenségüket. A hagyományos fotográfiai albumokat, nagyobb kiállításokat ugyanis szintén nagyban a kereskedelmi szemlélet irányába modosítják a “művészi fotográfia” királycsinálói, és a „kiadói” a könyvekkel és projektekkel szemben nagyobb szabadságot élhetnek meg. A fotókönyvek példányszáma épp ezért nagyon alacsony, és nagyon személyes hangulatú művek is születnek ebben az új műfajban: mintha valóban egycsaládi albumhoz hasonlóan lapozgatnánk a művész Ars Poeticáját, művészi hitvallásait. Páran az alkotók közül használnak már úgynevezett közösségi finanszírozási platformokat is ehhez, mint amilyen például a Kickstarter, ezáltal többen is támogatják ezeknek a független alkotásoknak a létrehozását. A közösségi forma egyben ösztönzi a művészeket arra, hogy művészi „fotókönyv” formájában osszák meg üzeneteiket, melynek kiadványszerkesztése, grafikai és tipográfia megoldásai is részét képezik a teljes konceptnek. Ezáltal a “személyes anyagok” nem “Instagrammos” albumokban érnek véget és egy-egy művészi kép, vagy gondolat is megfelelő formát ölthet végül.

Az idei New York-i Art Book Fair nagy szenzációja volt a fotókönyvek megjelenése, és ősszel már Párizsban, az OFFprint vásáron is volt önálló kamara-tárlata ennek az új művészi műfajnak. A Time általunk is lehozott 27 könyvének kiválasztásában fotoművészek, képzőművészek, kiadók és művészettörténészek zsűriztek, ezért a galériát végignézve elég jó keresztmetszetét kaphatjuk annak, mit is jelent a fotókönyv és miben más egy hagyományos albumhoz képest. Nézzétek végig galériánkban a Time által kiválogatott könyveket!

Nincs téma kiválasztva, vagy a téma törölve lett.

Forrás: TIME Magazine