Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

A kockaházakat és a a szputnyik műholdak és a dauer gépek szélcsatornájában tervezett tárgyakat nemcsak az idő finom pora szépíti meg , hanem annak a felismerése is, hogy ezek a házak és tárgyak egyenes ági leszármazottjai az art deco és a bauhaus eszményeinek. Katharina Roters 2003 és 2012 között készített sorozata, a Hungarian Cubes a magyar falvak jellemző egységét, a kockaházakat mutatja be. Szolnoki Józseffel együttműködve kutatta a Kádár-kor kockaházait (más néven: sátortetős házakat), összegyűjtötték és rendszerezték a homlokzatokat, megteremtve egy naiv kubista vizuális skanzent. Ahogy kell,  egy kifestő is készült a projektből. 

PZL – 061.hu

Amikor a kifestőt lapozzuk, eszünkbe jutnak gyerekkorunk olvasókönyveinek és a környezetismeret munkafüzetek tarka képei, igen, a szocialista esztétika már a tankönyvek illusztrációin is megjelent. Az ABC- áruházak és a hotelbárok belsőépítészeti megfogalmazásai is olyanok voltak, mintha csak a Jetson család című amerikai rajzfilmsorozat futurisztikus világába váltottunk volna jegyet. A kifestő lapjain újra életre kelnek a Kádár-korszak házai, amelyeket képzeletünket megmozgatva megfelelően díszíthetünk újra, fejben kiegészítve fürdőszobacsempékkel vagy éppen tükördarabokkal. A kifestő a hatvanas-hetvenes évek kapart kőporos ornamentikáján keresztül, a egyszerű geometriai formákból építkezve vezet be a kockás spirálfüzeteben megszületett díszítőtechnika alapjaiba. 

A házak homlokzatai különböző geometria formákra bomlanak le a kifestő lapjain, üres, kiszínezésre váró háromszögek, négyzetek és egyéb díszítőelemek tagolják a házfalakat, teret hagyva a képzelőerőnek. Így tartalomhoz a forma: a Kádár-kor esztétikai felfogását úgy ismerhetjük meg, hogy mintegy interaktív módon mi magunk is használatba veszünk egy olyan formátumot (a kifestőt), amely a hatvanas és a hetvenes éveknek volt az emlematikus kiadványai. És persze a mával is dialogizál, hiszen a relaxációs kifestők nagy korszakát éljük éppen.

Színezés közben az otthon képéhez kötődő fogalmak és emlékek juthatnak eszünkbe, felidézhetjük a szárnyas-tükrös vitrint, amin ott porosodott a porcelán fácán és a ballagási tarisznya. Az elsősorban gyermekek számára készült különleges kiadvány a Mai Manó Házzal együttműködve valósult meg, kapcsolódva a Katharina Roters Egy álom anatómiája című kiállításához, amely március 8-ig látogatható a Mai Manó Házban. 

 


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •