Négy napig – 2023. április 13. és 16. között – Veszprém nemcsak Európa kulturális, hanem a blues fővárosa is lesz. A régió eddigi legnagyobb blues fesztiválján világsztárok és a hazai blues-roots közösség legismertebb előadói váltják egymást a Hangvilla, az Expresszó és a Papírkutya színpadain. Olyan világsztárok, mint a The Rolling Stones lemezeiről is ismert szájharmonikás Sugar Blue, a gitáros Matt Schofield, a kortárs blues ikonjának számító Rick Estrin vagy a világ egyik legjobb hammond orgonistájaként jegyzett Raphael Wressnig mellett a műfaj legjelentősebb hazai képviselői is fellépnek Veszprémben, ahol egy régóta várt koncert is megvalósul: kizárólag erre az alkalomra áll össze újra a kultikus Palermo Boogie Gang. A zenekart a koncert bejelentésével egy időben beavatták a Magyar Rockhírességek Csarnokába, és Kepes Róbert basszusgitáros hangszere bekerült a Rockmúzeum gyűjteményébe.
MM – 061.hu
Nemcsak Magyarország, hanem a régió eddigi legnagyobb blues fesztiválja várja az érdeklődőket 2023. április 13. és 16. között Veszprémben. A színpadokon világsztárok és a hazai blues-roots közösség legismertebb előadói váltják majd egymást.
A négy nap alatt félszáznál is több koncert, éjszakai jammelések, kiállítások, workshopok és beszélgetések mutatják meg az érdeklődőknek, hogy a kortárs blues bárki számára könnyen befogadható műfaj.
A magyar közönség legnagyobb örömére a Veszprém Blues Fesztiválon egy koncert erejéig újra összeáll a Palermo Boogie Gang. Az estét Kepes Róbertnek, a zenekar – 2011-ben elhunyt – egykori basszusgitárosának szeretnék dedikálni, akinek a koncert napján, április 16-án lesz születésének 59. évfordulója. Basszusgitáron ezúttal Robi egykori kedves tanítványa, Varga László „Laca” fog játszani. A zenekart Hagyó Béla szájharmonikás, énekes-gitáros alapította a ’80-as évek elején. A kezdeti időkben olyan kiemelkedő zenészekkel játszott, főleg duó felállásban, mint Szikora Tamás, Dénes „Dönci” József vagy Fekete Jenő. Hagyó Béla a nyolcvanas évek vége felé, végleg elhagyta az országot és a nevet Fekete Jenő akkori frissen alakult csapatára hagyta. Az alapzenekar végleges felállása 1988-tól az 1996-os feloszlásukig nem változott: Fekete Jenő – ének gitár, Szabó Tamás – ének, szájharmonika, Bacsa Gyula – zongora, akkordion, Kepes Róbert – basszusgitár, Mezőfi „Fifi” István – dobok.
A Palermo aktív alkotóéveiben négy lemezt, CD-t adott ki és számtalan hazai és külföldi koncertet játszott. Szinte felsorolhatatlan a vendégzenészek névsora, akikkel közösen koncerteztek vagy turnéztak. Legnagyobb érdemük az volt, hogy megpróbálták megmutatni a hazai közönségnek, az addig még itthon nem ismert fekete blues különféle irányzatait, mint például a west-coast bluest, chicago bluest vagy zydecot. Zenéjük, olyan később sikeres hazai zenekaroknak vált egyik meghatározó táptalajává, mint a Quimby, Takáts Tamás Dirty Blues Band, Blues Fools, vagy a Pély Barna vezette Roadkill Café.
A blues mint inspirációs forrás
Nagy Krisztiánt, a VEB 2023 projektmenedzserét arról kérdeztük a sajtótájékoztató után, kihívást jelent-e egy blues fesztivál megszervezése Magyarországon, és hogy milyen itthon a műfaj recepciója. Mint mondta, mindig sok félreértést kockáztat, aki bluesról mesél, de az is hozzátartozik, hogy olykor egy rádióhallgató, zenehallgató nem is tudja, hogy igazából bluest hall.
“Egyik alapvető állítása a fesztiválnak, hogy a blues mennyire áthatja, és hogy milyen fontos inspirációs forrást ad a kortárs könnyűzenének”
-fogalmaz Nagy Krisztián.
Mint mondja, a kulturális főváros szakmai programjaival azt szeretnék elérni, hogy Veszprémben minél többen és minél aktívabban vegyenek részt a zenében, és hogy ne csak fogyasszák, hanem műveljék is azt.
“A zenei nevelés, tanulás révén a hétköznapok részévé szeretnénk tenni a zenét, élőzenét, legyen szó komolyzenéről vagy könnyűzenéről. Abban bízunk, hogy ezek az erőfeszítések kellő nyitottságot és értő füleket neveltek az elmúlt években Veszprémben, ezt segíti elő a blues fesztivál is”
-teszi hozzá a VEB projektmenedzsere.
Missziónk, hogy megmutassuk a műfaj értékeit
Nagy Krisztián szerint vannak olyan hagyományai a bluesnak, részben a kulturális közvetítés következményeként, amelyeket egyszerűen nem ismerünk eléggé. Nem tudjuk, hogy ez a tradíció mennyi mindent átjárt a Rolling Stonestól a Black Keys-ig. Így egyfajta missziójuk, hogy megmutassák a műfaj értékeit.
A projektmenedzsert arról is kérdeztük, szerinte van-e speciális íze az európai bluesnak. “Mindenképp van egy akcentusa az európai, sőt, a kelet-európai bluesnak is. Nem biztos, hogy ez elsősorban zenei tapasztalatokban érhető tetten, hiszen a blues mindig történetmesélés is: a dalszövegek olykor költői mélységeiben szerintem érezhető a különbség. De azért a blues az blues, tehát van egy egységes, integratív része a dolognak”, fogalmazott.