Mindenki nyugodjon le: a Star Wars VII. – Az ébredő Erő a klasszikus Csillagok háborúja, A Birodalom visszavág és A Jedi visszatér óta a legjobb Star Wars opera. És felejtsük el azt, ami ezek között van, mert az nem más, mint űrszemét. És biztosíthatjuk az olvasót: nem szpojlereztük a filmet!

PZL – 061.hu

A sajtóvetítés után a közönség reakciói leginkább arra emlékeztetnek, mintha újból összeállt volna a Beatles, Chapman mégsem lőtte le Lennont, és az örökifjú bitliszek előálltak egy új Sergent Peppers-szel. A film nemcsak saját mítoszának táncendjét követi, nemcsak veterán találkozó, ahol tíz percenként szólítják színpadra Han Solót, Leilát, Chuwakkát, C-3PÓt, majd Luke-ot, ezen a jelmezbálon a filmművészet számos más moziját is megidézték, úgymint A majmok bolygóját, az ET-t, az Indiana Jones-szériát, A jégmezők lovagját, stb.

Star-Wars-The-Force-Awakens-poster

Szerencsére nincsenek a filmben ewok macik, sem Jar Jar Binks, de nem maradunk cukiság faktor nélkül, ott van például a kejfeljancsi robot, a BB8, “aki” olyan, mintha egy forrasztó pákával előállított Snoopy, iszonyú édes, a mozgása és gesztusai is egy helyes kölyökkutyára emlekeztetnek, aki hűségesen követi gazdiját. A sivatagi homokban pusztuló kibelezett, magára hagyott birodalmi lépegető leginkább A majmok bolygója nagyjelenetét, a vízparton fekvő Szabadság szobrot juttatja eszünkbe, és a sor végtelenségig folytatható.

A film tehát a  Star Wars mítosz szintetizáló idézetgyűjteménye, tele olyan intarziákkal, amiket belekarcoltak az emlékezetünkbe. És még azzal sem vagyunk ünneprontók, ha megemlítjük: a szinkront kapkodva vették fel, és a dialógusok sem mindig tökéletesek, és a rohamosztagosból lett ellenálló Finn (John Boyega) is inkább egy mamlasz, mintsem egy szuperhős, aki szembe tudna szállni a sötét erővel, de ez sem olyan nagy baj, a Reyt alakító Daisy Ridley tökéletesen ellenpontozza Boyega haloványabb alakítását. Nem biztos, hogy a Kylo Rent megformáló Adam Driver is tökéletes választás volt, leginkább olyan, mint a Bolsoj Balettből kölcsönkért orosz táncművész, nem érezni benne az erőt.

star-wars-7-force-awakens-rey-bb8-poster

De nem számítanak a kisebb esetlegességek, mert annyira erős a mozi húzása. Akik még gyerekkorukban látták az 1977 és 1983 között készült részeket, azok számára Az ébredő Erő valóságos féreglyuk az időben, olyan, mintha visszamennénk gyerekkorunk bolygójára, a Tatuinra. Tehát a sztori harminc évvel A Jedi visszatér eseményei után játszódik, a lázadók masszív ellenállóknak, a birodalom új neve: Első rend. Azért zajlik minden harminc évvel később, mert Harrison Ford is ennyit öregedett 1983 óta.

És hogy van-e értelme IMAX-ban nézni? Nos, nyílván igen, de mivel a film legalább annyira törekedett az analóg hatásra is, normál moziban is tökéletesen élvezhető, az IMAX-tól sem érezzük forrónak a sivatagot. Szóval, kicsit olyan, mintha egy vintage banda csöves erősítőkkel és 1969-ben legyártott Hammonddal dolgozna, ami persze a film esetében nem jó példa, mert minden olyan technikai feljesztést használnak, amit a stop motion óta feltaláltak.

share_1200x627

Az ébredő Erő a korábbi részekhez képest több érzelmet mozgat, és igen, erős a szerelmi szál is, de mivel nem akarjuk szpojlerezni a történetet, ezt nem fejtjük ki részletesebben. A jelmezek és a hajak sem olyan borzalmasak, mint A klónok támadásában, nincs lófarok sem, a legrosszabb, amit elmondhatunk, hogy leginkább a Waterworld jelmezei köszönnek vissza a sivatagi jelenetekben. A film tehát az eredeti 1977-1983 közötti trilógia mátrixában dolgozik, folyamatosak a flashbeckek, és aki valóban megöli a sötét nagy urat, az JJ Abrahams, mert a sötét nagy úr nem más, mint a drágaszágából fröccsöntött Jar Jar Binkst készítő George Lucas.

Star Wars – Az ébredő Erő
amerikai sci-fi
rendezte: JJ Abrams
Szereplők: Daisy Ridley, John Boyega, Adam Driver, Harrison Ford, Carrie Fisher
Bemutató: 2015, december 18.