Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

“A szakma bizonyos része még mindig abban érdekelt, hogy torzsalkodás uralkodjon” – mondta el Vidnyánszky Attila a Mandinernek adott interjújában. A Nemzeti Színház igazgatója beszélt többek között a taópénzekről, tüntetésekről, függetlenekről.

061.hu

Vidnyánszky szerint hosszú idő után most először van esély évtizedes problémákat orvosolni. “Kezdődött azzal, hogy két éve nagy háborúskodás árán megszüntettük a társaságiadó-támogatást, most pedig a színházak finanszírozásának áttekinthetetlen rendszerében teremtünk tiszta helyzetet” – foglalta össze. A Nemzeti igazgatója már a kezdektől ellenezte a taót. “Ha rajtam múlott volna, be sem vezettük volna” – jelentette ki. Véleménye szerint a taó a szakma szégyene volt, mérhetetlen mennyiségű “gazemberség” történt. “Felelősséggel tudom mondani, hogy a taóforintok mintegy fele pénzügyi visszaélés volt.”

A leggyakoribb vád az új törvénymódosítás kapcsán, hogy nem volt egyeztetés a szakmával. Vidnyánszy szerint volt egyeztetés, szerinte legalább harmincszor összeültek. “Ott volt mindenki, a független szféra képviselői, a Radnóti, a Katona, a Müpa, illetve a Madách gazdasági vezetője, Wettstein Tibor, aki a taó egyik atyja, kiötlője. Ő maga mondta a harmadik egyeztetés után, hogy nem tudunk előrébb lépni, egyetlen megoldás van: megszüntetni. Erről most senki nem beszél.” – fejtette ki a Nemzeti igazgatója.

A decemberi tüntetésről elmondta, hogy a szakma nyolcvan százaléka nem volt ott, aki pedig ott volt, az mégis úgy beszélt, mintha mindenkit képviselnének. “És azt állítják, hogy nem volt egyeztetés. Velük talán azért nem, mert két kulcskérdésben, a POSZT és taó kapcsán agyonegyeztettünk, utána meg azt hazudták, hogy nem volt egyeztetés.”

Az új szabályok alapján három modell szerint működhetnek majd a színházak: önkormányzati, minisztériumi vagy vegyes fenntartású intézményként. “A mostani káosz helyett rendet lehet teremteni, tiszta vizet önteni a pohárba.” A főváros is eldöntheti, hogy hány színházra van szüksége, hiszen az államilag fenntartott színházak tekintetében Budapest egy főre számítva a legjobban ellátott főváros a világon. 

Vidnyánszky szerint a független színházakat is rendezni kell, és ebben a szakma nagy része egyetért vele. “Az a fajta struktúrán kívüli rendszer, amely az úgynevezett függetlenek világát jellemzi, sehol máshol nem létezik.” – fejtette ki. “Mi az, hogy egyszerre független és támogatott?” Véleménye szerint, mivel szinte a teljes alternatív szféra a fővárosban tevékenykedik, ezért a budapesti vezetésnek kellene osztania a pénzt.

A Nemzeti Színházzal kapcsolatos kérdésekre elmondta, hogy elődje, Alföldi Róbert nagyon más felfogást képviselt, mint ő, mivel most a Nemzeti valóban a nemzet színháza kíván lenni, nem pedig egy városi színház. “Előadásainkkal rendszeresen járunk vidékre, évente hatvan-hetven tájelőadást tartunk.” – magyarázta Vidnyánszky. Külföldön is vendégszerepelnek, bejárták a Kárpát-medence magyarlakta vidékeit, 2018-ban pedig nézőszám-rekordot is döntöttek. “Bőven tucat fölött van azon előadásaink száma, amelyekre várólistás feliratkozás van.”

Legújabb előadásuk Wass Albert Tizenhárom almafa című regénye lesz, Trianon századik évfordulójára. Vidnyánszky szerint Wass Albert hitelesen tud beszélni a trianoni történésekről, hiszen végigélte azokat. “Nagyon jó volna, ha az emlékév arról is szólna, hogy elhiggyük: ez a tragédia számunkra hitforrás kell legyen. Ebből kell építkeznünk.”

Fotó: MTI/Soós Lajos


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •