Történetében először két kiállítását is elnapolja bizonytalan időre a washingtoni National Gallery of Art az alkotókat ért molesztálási vádak miatt. Az intézmény szóvivője, Anabeth Guthrie szerint Chuck Close amerikai festőművész kiállítása májusban, Thomas Roma amerikai fotográfusé pedig szeptemberben nyílt volna, ám az alkotókat ért vádak fényében “minden érintett fél egyetértett abban, hogy ez nem a megfelelő idő a tárlatok bemutatására”.

MTI

Mint hozzátette, a múzeum, amelynek gyűjteményében 53 Close-rajz, fotográfia, nyomat, kollázs és festmény, valamint Roma Come Sunday című sorozatának 87 nyomata szerepel, soha ezelőtt nem hozott még ilyen döntést.  Tavaly év végén több nő is azt nyilatkozta az amerikai sajtóban, hogy amikor felkereste Close-t a műhelyében, hogy modellt álljon neki, akkor a művész, aki gerincproblémája miatt tolószékbe kényszerült, azt kérte tőle, vetkőzzön le és kéretlen ajánlatokat, valamint félreérthetetlen megjegyzéseket tett neki.

Roma január elején intett búcsút a Columbia Egyetemnek, ahol tanított, miután számos korábbi, főleg az 1990-es évekbeli diákja állította, hogy annak idején szexuális ajánlatokat tett neki. “A kiállítások elhalasztására vonatkozó döntés nem sokkal azután született meg, hogy értesültünk a körülményekről és konzultáltunk az alkotókkal” – mondta Guthrie, hangsúlyozva, hogy az intézmény mindezektől függetlenül “mindkét művész munkásságát nagyra becsüli”.

Close kiállítása egyelőre ugyan elmarad, de Fanny/Fingerpainting című 1985-ös alkotása, amelyet Guthrie a művész “egyik legnagyszerűbb festményének” nevezett, továbbra is látható lesz a múzeum állandó kiállításán. “Kortárs művészeti gyűjteményünk egyik fontos darabjaként ez a monumentális festmény – egy kis megszakítással – azóta része az állandó kiállításunknak, hogy 1987-ben hozzánk került” – mondta a szóvivő.

Egyelőre úgy tűnik, hogy más múzeumok sem távolítják el a kiállított Close-műveiket. A New York-i Metropolitan Művészeti Múzeumban Close Lucas I című alkotását (1986-1987), míg a Los Angeles-i Broad Múzeumban John című munkáját (1971-1972) vehetik szemügyre a látogatók. Mindkét múzeum több Close-alkotással is rendelkezik.