Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

Az óbudai Vasarely Múzeum  meghosszabbította  az Égetett geometria. Zománcművészeti kísérletek Bonyhádon (1968–1972) című időszaki kiállítását, amelyet az acb Galéria közös rendez.

061.HU

Az 1968 és 1973 között nyaranta a bonyhádi zománcgyárban dolgozó művészek – Bak Imre, Fajó János, Ficzek Ferenc, Hopp-Halász Károly, Kismányoky Károly, Lantos Ferenc, Major Kamill, Papp Oszkár, Pauer Gyula, Pinczehelyi Sándor, Szelényi Lajos és Szijártó Kálmán – alkotói tevékenysége jóval többnek bizonyult egy médium és annak technikai kihívásaival való kísérletezésnél. Lantos Ferenc, a Pécsi Műhely csoport (Aknai Tamás, Ficzek Ferenc, Halász Károly, Kismányoki Károly, Pinczehelyi Sándor, Szelényi Lajos és Szíjártó Kálmán) és a hozzájuk alkalmanként csatlakozó művészek a Bauhaus vizualitásából és szellemiségéből is inspirálódhattak, köszönhetően pécsi születésű mestereinek: a konstruktív-geometrikus stílus Breuer Marcell, Forbát Alfréd, Molnár Farkas, Stefán Henrik és Weininger Andor életművén keresztül szivárgott be a pécsi művészeti közeg szövetébe. A Bauhaus ebben az évben ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

A zománc tartós, időjárásálló tulajdonságai lehetővé tették a fiatal alkotók számára, hogy az anyag felületét és formáját egy – Victor Vasarely által is manifesztált – demokratikusabb vizuális univerzum eszközévé tegyék. Szabadtéri alkalmazása, köztéri bemutatásra tették alkalmassá, összekötve a belső és külső tereket, a természetet és a várost, a stabilitást és a mozgást, az esztétikát és a tartalmat, végül pedig a művészetet és az életet.


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •