Az egyik legmagasabb francia állami kitüntetéssel, a Francia Művészeti és Irodalmi Érdemrend lovagi fokozatával tüntetik ki Tompa Gábor rendezőt, a Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatóját – közölte a teátrum. A rendezővel nemrég készített interjúnkat – amely a Színháztól színházig – 36 interjú Tompa Gáborral című kötetben is megjelent – ITT olvashatják.

061.hu

Mint írják, a rangos kitüntetést Franciaország művelődési minisztere, Rima Abdul-Malak adományozza Tompa Gábornak, aki az Európai Színházi Unió elnöke is egyben. A rendező március 28-án veszi át a kitüntetést Laurence Auer nagykövettől a Francia Köztársaság bukaresti nagykövetségén.

A közleményben idézik a miniszteri indoklást is, amely szerint a kitüntetéssel a rendezőnek a francia nyelvű kultúra terjesztése iránti elkötelezettségét díjazzák.

“A kultúrához való hozzáférés érdekében rendezőként és igazgatóként végzett kitartó munkájával olyan színházi nyelvet támogatott, amely figyelemmel kíséri az aktuális francia, európai és nemzetközi trendeket”

– fogalmaz Rima Abdul-Malak, aki a Kolozsvári Állami Magyar Színház és a rendező kezdeményezésére létrejött Interferenciák Színházi Fesztivál tevékenységét is méltatja.

A Művészeti és Irodalmi Érdemrend lovagi fokozatát olyan személyiségeknek adományozzák, akik a kultúra területén kiemelkedő művészi alkotásokat hoztak létre.

Tompa Gábor 1981 óta a Kolozsvári Állami Magyar Színház rendezője, 1990 óta igazgatója és főrendezője. Alapítója a kolozsvári Színházművészeti Karnak, ahol 1991-től rendezést oktatott. Emellett a limoges-i Académie Théâtrale de L’Union, a freiburgi Schauspielschule, a londoni Brunel University és a barcelonai Institut del Teatre vendégtanára is volt. Több mint 80 színdarabot rendezett, és további 80 előadás producere volt Romániában és szerte a világon, szakmai tevékenységét számos díjjal ismerték el. 2018 májusától az Európai Színházi Unió elnöke. Színházi munkája mellett több verses és színházi esszékötet szerzője.


“Az ideológiai diktatúra a színházi világot is elérte”

Tompa Gáborral a tavalyi Madách Nemzetközi Színházi Találkozót nyitó Hamlet-előadásáról beszélgettünk, valamint arról, szerinte mennyire tetten érhető a színjátszásban a valódi liberalizmus helyére lépő progresszív liberalizmus, a politikai korrektség, az identitáspolitika, és az ezekhez köthető beszédmódok.

Arra a kérdésre, hogy szerinte mennyire tetten érhető a színjátszásban a valódi liberalizmus helyére lépő progresszív liberalizmus, a politikai korrektség, az identitáspolitika, és az ezekhez köthető beszédmódok, a rendező így válaszolt:

“Tizenhat évig tanítottam Amerikában, az egyik oka annak, hogy abbahagytam, éppen ez az erős váltás volt, ami rendkívül hasonlít arra a kommunista rendszerre, amelyben például a Hamletet letiltották. A Ceausescu-diktatúrára, amely ugyanazt az új típusú szocialista ember kialakítását célozta, ahol megszűnik a szabad gondolkodás, ahol ráerőltetnek korlátozó, kizáró ideológiákat az emberre. Én végigkísértem ezt a folyamatot lépésről lépésre Amerikában. Hozzáteszem, nagyon is értékesnek tartom a hagyományos liberális eszméket, a vélemény szabadságát, a kifejezés szabadságát, de ezek a szabadságok már nincsenek  meg ebben az új ideológiában.

Véleményfasizmus van inkább, és ami a legabszurdabb az egészben, hogy ezeket a progresszív ideológiákat megpróbálják visszamenőleg érvényesíteni. Shakespeare-t szexistának, vagy rasszistának nevezni, vagy Ted Hughes-t, az egyik legkiválóbb XX. századi költőt kitenni a British Library-ből azért, mert állítólag 350-400 évvel ezelőtt volt egy olyan felmenője, akinek rabszolgái voltak, ez abszurdum! Ez egy újfajta rasszizmus.”

A rendező elmondta azt is, hogy az Európai Színházi Unió elnökeként igyekszik segíteni a színházi világ megosztottságának enyhítésén.

“Szerencsére az unión belül józan éértelmes emberekkel, színházi társulatokkal van dolgunk. Nem azt mondom, hogy nincsenek ilyen jellegű próbálkozások, de mindig a józan ész szempontjai érvényesülnek (…) Az unióban megvan az egyensúly, nincsenek ideológiák által vezetett tervek. Vannak reakciók, és kell is, hogy legyenek a körülöttük levő világ jelenségeire, de végső soron magas színvonalú, általános emberi, a kortárs problémákkal is bátran szembenéző színházat szeretnénk csinálni”

-fogalmazott Tompa Gábor.

A teljes interjút ITT olvashatják!