Mesterkurzust tart az idén 80. születésnapját ünneplő Ternovszky Béla Kossuth-díjas animációs rendező május 3-án a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) – olvasható az egyetem pénteki közleményében.

MTI/061.hu

A tájékoztató szerint a vetítéssel egybekötött eseményen az érdeklődők többek között megismerhetik, hogy miként készültek Ternovszky Béla első önálló rajzfilmjei: a Modern edzésmódszerek (1970), a Tartsunk kutyát! (1974) vagy a Mindennek van határa (1975) című rövidfilmek, valamint az 1987-es év legnépszerűbb magyar filmje, az év magyar Oscar-delegáltja, a Macskafogó (1986). 

Mint felidézik, Ternovszky Béla festőművésznek készült, majd a gimnázium után az orvosi pályával is kacérkodott, végül filozófiát, esztétikát hallgatott a Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetemen. Bár a színészet is foglalkoztatta, gátlásos alkata végül 1961-ben Dargay Attila stábjába sodorta az akkoriban a világ öt legnagyobb rajzfilmstúdiója közé tartozó Pannónia Filmstúdióba, ahol fázisrajzoló gyakornokként kezdte pályáját az Artúr, a kisangyal című amerikai produkcióban.

Később Jankovics Marcell csapatába kerülve több mint 30 éven át olyan hazai és nemzetközileg elismert sorozatok animátoraként, társrendezőjeként dolgozhatott, mint a Gusztáv, a Mézga család, a Pumukli kalandjai vagy a Dr. Bubóként elhíresült Kérem a következőt! című alkotások – emelik ki a közleményben.

A MOME Animáció szak szervezésében megrendezendő mesterkurzus-sorozat szakmai vezetői, moderátorai: Kollarik Tamás egyetemi oktató, producer és Gorka-Focht Máté doktorandusz, oktató.

Az eseményen való részvétel ingyenes és regisztrációhoz kötött.


“Optimista vagyok a szakma jövőjét illetően”

“Az animációba pedig már nagyon sok minden belefér: a tárgymozgatás, a gyurma, vagy mondjuk M. Tóth Géza zseniális filmje a gyufaszálakkal. De én ma is azt mondom, hogy mindennek az alapja a rajztudás. Lesz alkalmam ezt elmondani a MOME mesterkurzusán, amelyre felkértek.”

-fogalmazott korábban a kurzussal kapcsolatban a 061.hu-nak Ternovszky Béla, aki azt is hozzátette, hogy szomorúan látja, hogy a rajzképzés ma már nem hangsúlyos, nem a szakma megtanulása az elsődleges, hanem az önmegvalósítás, hogy légy kreatív, és ehhez használj sok eszközt. Pedig, mint mondja, a szakma alapja a rajzkészség, a rajztudás.

Mindemellett bizakodó a szakma jövőjét illetően:

“Ma, látván az NFI-ben a televíziós filmpályázatokra beérkezett munkákat, optimista vagyok a szakma jövőjét illetően”

-tette hozzá a Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező.

A teljes interjú ITT olvasható.

Fotó: Hatlaczki Balázs