Johannes Vermeer festményeiből nyílik kiállítás pénteken az amszterdami Rijksmuseumban. A 17. századi németalföldi mester eddigi legteljesebb életműtárlatán 28 képét láthatja a közönség.
MTI
A Delftben élő, és nagyon korán, 43 évesen elhunyt Vermeer lassan dolgozott, a művészettörténészek szerint mindössze 37 képet festett. Teljes életművének nagyjából a kétharmadát láthatja a közönség az amszterdami tárlaton.
A németalföldi mester legszebb műveit ITT szedtük össze.
Vermeerről nagyon keveset lehetett tudni, ezzel érdemelte ki a “Delft szfinxe” elnevezést is. Nem hagyott hátra leveleket vagy naplót, és nincs ismert portré sem róla. A kiállításhoz végzett kutatások azonban tovább bővítették a munkásságával kapcsolatos ismereteket.
Taco Dibbits, a Rijksmuseum igazgatója elmondta, hogy a nagy családban élő Vermeer nemcsak festett, de műkereskedőként is tevékenykedett. Képein szinte fotografikus élességgel ábrázolta a napfényben fürdő bensőséges jeleneteket. Ma is ezt a teljes összpontosítást és nyugalmat szeretjük, ami a festményekből árad – magyarázta az igazgató. A kiállításhoz végzett kutatásokból Dibbits szerint többet tudtak meg a művész életéről, háztartásáról, közvetlen kapcsolatairól, megrendelőiről, de alkotásai jelentéséről is.
A tárlaton a művész leghíresebb képei, a Leány gyöngy fülbevalóval (1664) és A tejeslány (1659) mellett két tájképe és több női portréja is megtekinthető.
“Vermeer festményeit nézve szembeötlő, hogy többnyire a nők a főszereplők” – mutatott rá Pieter Roelofs, a kiállítás kurátora, megemlítve, hogy Vermeernek hét lánya volt.
Vermeer halála után fennmaradt egy vagyonleltár, amely művészettörténeti szempontból azért fontos, mert számos olyan tárgy szerepel rajta, amelyek a festményein is megjelennek. A művészettörténészek és kutatók vitájának tárgya, hogy vajon Vermeer használt-e camera obscurát az alkotás folyamatában. Annyi bizonyos, hogy a tökéletes perspektíva megalkotására törekedett.
Roelofs szerint Vermeer művei lényegesen nagyobb művészi értékkel bírnak, mint amit egyszerű gyakorlattal és ügyes kézzel meg lehetett volna valósítani. A legújabb kutatások arra utalnak, hogy például A tejeslány kompozíciója többször is megváltozott. Roelofs szerint folyamatosan tökéletesítette alkotásait.
Az amszterdami kiállítás megvalósításához hét ország 14 múzeuma és magángyűjteménye adta kölcsön Vermeer-festményeit. A tárlat júniusig látogatható. A kiállítást máris hatalmas érdeklődés övezi, elővételben 200 ezer jegyet váltottak rá. A múzeum a nyitvatartási idő meghosszabbítását tervezi, hogy minél többen megnézhessék a tárlatot.