A nagyzenekarokban gondolkodó Richard Wagner kisegyüttesre komponált születésnapi ajándéka, Eötvös Péter csökkentett apparátusra újrafogalmazott brácsaversenye Szűcs Máté szólójával, valamint Charles Ives két karmestert is foglalkoztató, Magyarországon eddig csak egyszer játszott, grandiózus zenekarra megálmodott szimfóniája – mindez Eötvös Péter irányításával a Concerto Budapest március 26-ai hangversenyén, mely során az is bebizonyosodik, hogy a zenei minőség tekintetében a méret nem számít.
061.hu
Richard Wagner 1870 karácsonyán zenével ébresztette a születésnapos Cosimát, mintegy reggeli szerenádot adva egy kisegyüttessel felesége szobájának ajtajánál: a Siegfried-idill az opera harmadik felvonásának fontos témáit vonultatja fel, megszólal benne a Brünnhilde ébredését kísérő dallam, Siegfried kürtszignálja, valamint az erdei madár éneke – dráma helyett nyugalom és kiegyensúlyozottság.
Wagner művéhez hasonlóan egy korábbi kompozíció újragondolása Eötvös Péter Respond című brácsaversenye, mely jelenlegi formájában először szólal meg hazánkban. Eötvös 1998-as Replica című darabját dolgozta át a pandémiás helyzetnek megfelelően: a negyvenkilenc fős zenekart harminckét fősre redukálta, a mű pedig ezzel párhuzamosan új zenei gondolatokkal bővült. A Három nővér című operához több szálon is kapcsolódó brácsaverseny és annak címe kapcsán a következőket fogalmazta meg a szerző:
„A válaszok újabb kérdéseket vetnek fel. Az így létrejött párbeszéd során a legkülönfélébb érvek hangzanak el, s mint egy összetört tükör szilánkjai, olyan képet tükröznek, amelynek eredetijét csak sejteni lehet.”
Az amerikai Charles Ives zenéje szinte semmihez nem hasonlítható, a biztosítási ügynökként dolgozó komponista külön utakon járt, újításaival pedig megelőzte korát. A kísérletező szerző 1910-től közel másfél évtizeden át dolgozott legösszetettebb művén, Negyedik szimfóniáján, a hatalmas apparátust igénylő bonyolult mű azonban csak 1965-ben hangzott el először teljes egészében. A Müpában eddig még nem szólalt meg, Budapesten is először – és eddig utoljára – 2001-ben, akkor szintén Eötvös Péter vezényletével, így izgalmas felfedezésre (míg másoknak újratalálkozásra) kínál alkalmat a Concerto Budapest hangversenye.